Ga naar de inhoud

[Howto] Broken Link Building doe je zo

    Relevante links naar je website zorgen voor hogere posities bij de zoekresultaten. Maar hoe kom je aan die links? Broken Link Building is een slimme manier.

    Google kijkt bij het samenstellen van de zoekresultaten naar 3 dingen:

    1. Zoekwoorden
    2. Content
    3. Links

    Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines en meestal zijn dit er 2 a 3. Bij elke zoekopdracht bepaalt Google wie er in de top 10 terecht komt en wie niet. Er is dus niet zoiets als bovenin Google staan, want dat verschilt per zoekwoordcombinatie.

    Op  basis van zoekwoorden kun je content (webpagina’s, video, afbeeldingen etc) optimaliseren. Je kiest steeds 1 zoekwoordcombinatie en schrijft deze bewust in:

    • De titel
    • De inleiding
    • Omschrijving
    • Tussenkoppen
    • Laatste alinea
    • Afbeeldingsnamen en omschrijvingen
    • Links

    Stel dat je een pagina optimaliseert voor de combinatie ‘wimpers verven’ dan kun je elders op de site (of op een andere site) links plaatsen onder de woorden wimpers verven. Een zoekmachine snapt dan waar je naar verwijst, en is deze pagina geoptimaliseerd dan scoor je bonuspunten. Op de combinatie ‘wimpers verven’ ben je beter vindbaar.

    Dit is trouwens de reden dat veel mensen gastbloggen: je deelt je kennis op andere websites en kunt strategisch links plaatsen (onder de woorden waarop je gevonden wilt worden) naar je eigen site.

    Het ‘verdienen’ van links op gerelateerde en prestigieuze websites is heel belangrijk en tegelijkertijd het latigste van SEO, want waarom zou iemand naar jou verwijzen? Grofweg zijn er 2 redenen:

    1. Je bent interessant en nieuwswaardig
    2. Iemand gunt het je

    Broken Link Building valt onder de tweede categorie, en wat je doet is webmasters attenderen op niet werkende links op hun site. En trouwens, nu je toch zo aardig bent, misschien willen ze de niet-werkende link wel wijzigen in een verwijzing naar jouw site?

    Broken link building is makkelijker dan je denkt en voor Google Chrome is er een razendhandige plugin, genaamd Check My Links. Zodra je de plugin installeert zie je in Google Chrome een extra icoontje.

    Zit je op een pagina, bijvoorbeeld een Startpagina, en klik je op het icoon dan controleert de plugin alle links. Zijn er verwijzingen die het niet meer doen, dan markeert hij die in het rood. Controleer deze nog wel even, want de tool is niet feilloos.

    Broken-link-building-tips-3

    De rode links op deze startpagina doen het niet meer, de groene links werken wel.

    Neem niet meteen contact op met de webmaster

    Wil je een linkje op bovenstaande startpagina, dan kun je de webmaster attenderen op de links die het niet meer doen en vragen of jij ervoor in de plaats mag. Maar…het kan nog slimmer.

    Met de online tool Link Explorer kun je achterhalen wie er nog meer naar de niet meer bestaande website linkt, en deze partijen kun je ook benaderen. Op deze wijze krijg je opeens tientallen link-prospects aangereikt.

    Conclusie

    Hoewel links op startpagina’s niet de waardevolste links zijn, maken heel veel kleintjes ook een grote. Bovendien leveren ze misschien heel gericht bezoekers op.

    Met Broken Link Building scoor je relatief makkelijk links en wie weet met wie je in contact komt, en wat er nog meer mogelijk is. Probeer het dus eens uit.

    Lees ook over linkbuilding en SEO

    Fotocredit: El Bibliomata cc

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.